ما تکنیک‌هایی برای صرفه‌جویی در مصرف سوخت پیدا کردیم که شما باید از همین امروز به کار بگیرید و برخی از آنها را هم کنار بگذارید.

نویسنده: تَنیشا رابینسون

باید: کلاهک درب باک سوخت را کیپ کنید.

طبق گفته‌ی لائورن فیکس، کارشناس خودرو و خبرنگار خودروی ملی شبکه Time Warner ،" تنها در سال گذشته 147 میلیون گالن سوخت به خاطر درب باک‌های شل، گم شده و شکسته تبخیر شده است." با توجه کردن به باک و چرخاندن کلاهک آن تا شنیدن صدای کلیک دلارهایتان به هدر نمی‌روند.

باید: خرت و پرت‌ها را از صندوق عقب بیرون بیاورید.

اگر صندوق عقب ماشین‌تان شبیه کمد شده، وقتش رسیده که تمیزش کنید. بار اضافی که حمل میکنید برایتان مجانی تمام نخواهد شد.

 بن ووی دیلا مکانیک مشهور auto editor میگوید: " در ازای هر 45 کیلوگرم بار، در هر 1.5 کیلومتر یک گالن سوخت از دست میدهید" این شامل وزن اضافی بیرون ماشین (مثل باربند و بست دوچرخه) هم میشود.

باید: فقط و فقط به راست بپیچید.

در اوایل دهه 2000، شرکت UPS[1] نرم افزار مسیریابی جدیدی را به منظور افزایش کارایی ناوگان حمل و نقل و کاهش مصرف سوخت به کار گرفت. به وسیله حذف گردش به چپ تا جای ممکن، UPS به طور تقریبی 10 میلیون گالن سوخت در 8 سال گذشته صرفه جویی کرده است.

چه چیز باعث میشود که این قانون اینقدر موثر باشد؟ قبل از گردش به چپ در یک خیابان شلوغ دو‌طرفه، معمولا معطل میشوید و به صفر کیلومتر در ساعت میرسید. در گردش به راست شما به حرکت ادامه میدهید.

باید: یک اپلیکیشن صرفه جویی در مصرف سوخت دانلود کنید[2]

اپلیکیشن‌هایی مانند GasBuddy که تا کنون بیش از 371000 بار دانلود شده اند، ارزانترین جایگاه سوخت در نزدیکی شما را می‌یابند ( و به شما اجازه میدهند تا قیمت سوخت را به اطلاع دیگران هم برسانید). بخش محاسبه سفر این اپلیکیشن ادعا میکند باعث صرفه جویی 4.81 دلاری در مسیر 1000 کیلومتری بین شیکاگو و کلیولند میشود.

نباید: ماشین را به مدت طولانی گرم کنید.

رانندگانی که در مناطق برفی و سرد زندگی میکنند قانونش را میدانند: همیشه (همیشه) ماشینت را گرم کن. اما این به معنای بیکار ماندن موتور است. اینکار برای ماشین‌هایی با موتور مدرن لازم نیست. ماشینی با سیستم  fuel-injection[3] – اساسا هر ماشینی که در بیست سال اخیر ساخته شده باشد- در حین رانندگی گرم میشود. مرکز مصرف انرژی کالیفرنیا فقط سی ثانیه گرم کردن قبل از حرکت را توصیه میکند، حتی در روزهای زمستانی.  فیکس میگوید:" به محض آنکه عقربه ها بالا آمدند و در جایی که باید، قرار گرفتند راه بیافتید"

باید: کولر را روشن کنید.

یک اصل دیگر اینست: کولر سوخت زیادی مصرف میکند. البته این یکی هم حقیقت ندارد. فیکس میگوید:" ماشین‌های امروزی چنان طراحی میشوند که وقتی کولرتان را روشن میکنید موتور درگیر نمیشود بنابراین سوخت بیشتری هم مصرف نمیشود". در واقع بنابه گفته‌ی ووی دیلا در مدل‌های جدیدتر انتخاب کولر به جای پایین کشیدن پنجره‌ها که باعث بالا رفتن کشش خودرو میشود،  از نظر سوخت بسیار  به‌صرفه‌تر است.

نباید: با باک خالی حرکت کنید.

اگر سوخت در ایستگاه دیگری اندکی ارزانتر است[4] قبل از اینکه با باک خالی اینطرف و آنطرف بروید دوباره فکر کنید. حتی با وجود مواد افزودنی که توسط سازمان‌های حفاظت محیط زیست اجباری شده‌اند، رسوبات ساخته شده در باک شما ته نشین میشود. بر طبق گفته‌ی باربارا تری، ستون‌نویس بخش خودرو در روزنامه  Houston Chronicle و راننده اسبق رالی: "اگر با باک خالی حرکت میکنید در واقع این رسوب است که در سیستم سوختی شما در حال گردش است." اگر با باک خالی حرکت کنید پمپ در سیستم  fuel-injection با مکیدن ذرات رسوب از ته باک شروع به کار میکند. به علاوه وقتی سطح سوخت پایین باشد پمپ به ناچار باید سخت‌تر کار کند و تعویض پمپ میتواند 600 دلار برایتان خرج بردارد. بنابراین قبل از روشن شدن چراغ سوخت باکتان را پر کنید.

نباید: سرعت‌تان را به صورت ناگهانی و یا به طور مداوم کم و زیاد کنید.

حتما در مورد مزایای صرفه‌جویی سوخت در رانندگی با سرعت در محدوده مجاز شنیده اید اما این تنها یکی از قانون‌های طلایی است. گزارشی که امسال توسط آزمایشگاه ملی انژری‌های تجدیدپذیر[5] منتشر شده است میگوید رانندگانی موفق به صرفه‌جویی در سوخت هستند که تعداد دفعات معطل ماندن ماشین و همینطور تناوب و شدت کاهش و افزایش سرعت را محدود میکنند.

این گزارش به رانندگان توصیه میکند تا به جای ترمز زدن با برداشتن پا از روی پدال گاز سرعت‌شان را کم کنند تا در مصرف سوخت صرفه‌جویی شود و وقتی میخواهند به سرعت بالای  20 کیلومتر در ساعت برسند به آهستگی و حداقل در طول دو الی سه ثانیه به ازای هر  20 کیلومتر در ساعت شتاب بگیرند. هدفتان باید این باشد که از فشردن پدال گاز و ترمز تا انتها خودداری کنید.

با کسب مهارت در این عادات رانندگی اکثر رانندگان میتوانند بین 5 تا 10 درصد و برخی تا 20 درصد در مصرف سوخت صرفه‌جویی کنند با احتساب قیمت متوسط سوخت این به معنای 19 تا 76 درصد هزینه کمتر به ازای هر گالن است.

باید: لاستیک هایتان را چک کنید.

همه‌ی ما این را شنیده‌ایم و همه‌ی ما قصد داریم که لاستیک‌هایمان را چک کنیم اما یک مطالعه آماری که توسط Rubber Manufacturers Association انجام شده نشان میدهد که تنها 6 درصد وسایل نقلیه هر چهار لاستیک‌شان دارای تنظیم باد مناسب است و تنها 15 درصد رانندگان میدانند چگونه باد لاستیک را چک کنند.

اینهم چند دلیل برای اینکه به پارکینگ بروید: لاسیتک‌هایی با فشار مناسب در جاده ایمن‌تر هستند و بیشتر دوام می آورند. بر اساس گزارش دپارتمان انرژی آمریکا[6]، آنها همچنین بیش از 11 سنت[7] در هر گالن برایتان صرفه‌جویی میکنند. به طور متوسط آمریکایی‌ها 558 گالن[8] سوخت در یک سال مصرف میکنند که به معنای بیش از 60 دلار صرفه‌جویی در سال است.

آیا برای تنظیم فشار نیاز به راهنما دارید؟ فشار مناسب برای ماشین شما بر روی برچسب کارخانه که روی قسمت داخلی در ماشین چسبانده شده، درج شده است.تایرهایتان را ماهانه چک کنید و این کار را به کمک یک فشارسنج دیجیتالی انجام دهید تا از حدس و گمان بپرهیزید.

این عکس برچسب است[9]

برچسب

اینهم جایی که باید چسبانده شده باشد

منظور از فشارسنج دیجیتالی، چنین دستگاهیست[10]

فشارسنج دیجیتالی

باید: ماشین‌تان را عوض کنید.

افزایش قیمت سوخت برای ماشینی که مسافت‌های طولانی طی کرده محتمل‌تر است. و بسیاری از ما یک بنزین‌خور را میرانیم: امروزه عمر متوسط ماشین‌های در جاده 11 سال است، آنهم با مدیریت سوخت به مراتب نامناسب‌تر از ماشین‌های جدید.

تعویض ماشین‌تان با یک ماشین هیبرید[11]، دیزلی و یا کوچکتر به مفهوم پس‌انداز در جایگاه‌های سوخت است. به گفته‌ی ووی دیلا: "ماشین بزرگتر مساویست با هزینه سوخت بالاتر . تماما بر مبنای فیزیک است." اگر تعویض ماشین‌تان با یک ماشین هیبریدی  و یا دیزلی برایتان سنگین است تعویض ماشین‌تان با یک مدل بالاتر هم باعث صرفه‌جویی در سوخت خواهد شد. به عنوان مثال پر کردن باک بنزین یک هیوندا سیویک مدل 2000 ، دویست دلار در سال بیش از مدل 2012 همین ماشین خرج بر‌میدارد. به علاوه ماشین‌های با عمر بالای ده سال ممکن است با یک تعمیر اصلی و هزینه‌بر مواجه شوند.

 

 

تمامی پانویس ها توسط مترجم نگاشته شده است و در متن اصلی موجود نیست.

[1] United Parcel Service: از شرکت‌های بین‌المللی حمل و نقل و پست محموله است. .

[2] البته مطمئن نیستم این به اپلیکیشن ها به درد ما بخورند و نمونه های ایرانی هم ندیدم.

[3] fuel-injection system: سامانه سوخت‌رسانی انژکتوری. اطلاعات کامل در ویکیپدیا مجود است.

[4] مشخصا منظور آمریکاست به هر حال اصل توصیه به درد ما هم میخورد.

[5] National Renewable Energy laboratory

[6] U.S. Department of Energy

[7] هر دلار، 100 سنت است بنابراین 11 سنت میشود 0.11 دلار که با احتساب دلار 1200 تومان میشود، 132 تومان صرفه‌جویی، البته با درنظر گرفتن  نرخ سوخت در آمریکا. 

[8] هر گالن در حدود 4 لیتر است.

[9] این عکس‌ها در متن اصلی موجود نبوده و توسط مترجم و به جهت روشن‌تر شدن مطلب گذاشته شده است.

[10] قیمت این دستگاه مشخص در سایت‌های خارجی در حدود 30 دلار نوشته شده، به طور کلی قیمت‌ها از 10 لار تا 50 دلار متغییر است. در سایت‌های ایرانی نتوانستم قیمت پیدا کنم البته فکر کنم اگر ما همان ماهی یکبار برای تنظیم باد مراجعه کنیم منظور برآورده شده است.

[11] خودرو هیبریدی خودرویی است که برای حرکت کردن از ترکیب دو یا چند منبع مجزای قدرت استفاده می‌کند. در بیشتر موارد از این نام در اشاره به خودرو برقی دوگانه استفاده می‌شود که در سیستم پیشرانه آنها یک موتور احتراق داخلی(معمولاً بنزینی) در کنار یک یا چند موتور الکتریکی قرار دارد. (منبع: ویکیپدیا)